Welke impact heeft de iOS 14-update van Apple op Facebook advertenties?

Als Apple-gebruiker is het je waarschijnlijk niet ontgaan dat er onlangs een nieuwe privacy-update van Apple iOS de deur uitgevlogen is. Deze update gebeurt niet zonder slag of stoot van de benadeelde partijen. Ben je geen Apple-gebruiker, maar wel een Facebookadverteerder? Lees dan ook even verder. Deze update heeft namelijk grote gevolgen voor je Facebook advertenties!

In dit artikel krijg je een duidelijk overzicht van de veranderingen en hun impact. Bovendien geven we tips hoe je als Facebook marketeer moet omgaan met de nieuwe update.

Ready? Let’s go.

Wat verandert er precies met de iOS 14-update?

Apple staat graag bekend als beschermer van de privacy van hun gebruikers. De nieuwe update biedt meer mogelijkheden om deze privacy te bewaren. En deze beslissing ziet Facebook niet graag komen. Het is namelijk zo dat Apple met deze nieuwe software-update het voor Facebook moeilijker maakt om voordeel te halen uit consumentendata. Geen goed nieuws voor Facebook, aangezien hun advertentieplatform voor een groot deel afhankelijk is van nauwkeurige tracking opdat ze specifieke doelgroepen kunnen targetten. Zullen Facebook advertenties dan nooit meer getoond worden aan Apple-gebruikers? Neen, zo ver gaat deze vete tussen de twee grootmachten niet.

Het gaat om een verplichte opt-out optie voor gebruikers. Wat wil dat precies zeggen? Elk bedrijf dat een applicatie wil plaatsen op een iPhone is verplicht om de gebruikers te laten kiezen om hun data al dan niet te laten tracken. Gebruikers kunnen deze toestemming geven, maar ook intrekken. Kiest de gebruiker voor de opt-out optie? Dan wordt er maar één event getrackt. Dit heeft bijgevolg een grote impact op de resultaten van je campagne.

Welk effect heeft iOS 14 op jouw Facebook advertenties?

De twee onderdelen in Facebook advertenties die de grootste impact zullen ervaren zijn de tracking en de (re)targeting.

Tracking 

  • Je zal maximum 8 events kunnen kiezen als conversie tegenover het ongelimiteerde aantal events vroeger.
  • Wanneer iemand op je advertentie klikt en binnen de 7 dagen converteert, telt het als een conversie. Eerder hadden je leads hier 28 dagen voor.
  • Dit zorgt voor misleidende resultaten van je campagnes. Zo zal het aantal aankopen schijnbaar lager liggen en krijg je een hogere CPA (Cost Per Action) of afnemende ROAS (Return On Advertising Spend). Het zal dus van groot belang zijn om via Google Analytics je indirecte conversies te volgen. Binnen Analytics staan ze bekend als ondersteunde conversies.

Retargeting

  • Aangepaste doelgroepen zullen kleiner zijn door de opt-out optie, maar blijven mogelijk.
  • Door de beperking van 8 events naar 1 event wanneer een gebruiker voor de opt-out kiest, zijn doelgroepen automatisch van een lagere kwaliteit doordat er dus minder consumentendata vrijgegeven wordt.
  • Er worden vooral rake klappen uitgedeeld aan de marketeers die werken met het Audience Network

Hoe beperk ik als Facebookadverteerder de hinder van de iOS 14-update?

Naast informatie over de update en wat deze precies beïnvloedt, is het natuurlijk belangrijk om een paar concrete to do’s op te lijsten.

1. Verifieer je domein

Voltooi je domeinverificatie in je Bedrijfsmanager. Door dit te doen, krijg je meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebook advertenties.

2. Houd rekening met die 8 conversiegebeurtenissen per domein

Ga kijken bij Gebeurtenisbeheer om je conversiegebeurtenissen in te stellen. Voorkom hiermee dat je advertentiesets gepauzeerd worden door een conversiegebeurtenis die eigenlijk niet meer beschikbaar is.

3. Kies 1 domein voor conversietracking

Bepaal de belangrijkste acties voor conversietracking voor jouw bedrijf op 1 domein. Ook hiermee voorkom je dat advertenties gepauzeerd worden.

Facebook heeft zelf ook bovenstaande en nog een aantal andere tips samengezet zodat Facebookadverteerders de gebruikers van iOS 14-apparaten zo goed mogelijk kunnen blijven bereiken.

Tijd voor paniek? Nee, helemaal niet

Het is zonder twijfel een stevige verandering waar elke Facebookadverteerder zich aan zal moeten aanpassen. Of er reden is om te speculeren over het einde van Facebook advertenties? Absoluut niet. We zien het als een kans om bij te leren, ons aan te passen aan de veranderingen en om nieuwe manieren te zoeken om te adverteren.

Facebook zal in de komende maanden ongetwijfeld in actie schieten en de nodige vernieuwingen voorzien in het advertentiecentrum. Blijf ook zeker op de hoogte van opkomende tools en strategieën om de update te omzeilen waar mogelijk.

Is jouw bedrijf bezig met de ingrijpende veranderingen in het digitale marketinglandschap? Wil je graag een algemeen beeld van de toekomstgerichtheid van jouw bedrijf?
Vul onze checklist in en ontdek hoe future proof jouw bedrijf is.