5 tips voor een goede marktanalyse - m33 - Building Brands
16269
post-template-default,single,single-post,postid-16269,single-format-standard,bridge-core-2.7.1,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-25.6,qode-theme-m33,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

5 tips voor een goede marktanalyse

 

1. Segmenteer de markt

Deel je markt in verschillende werkbare segmenten in waarvoor je op zoek gaat naar beschikbare data. Mogelijke B2B segmentatie parameters zijn NACE-code, omzet, product type, geografie, aankoop patronen, behoeften, betaaltermijnen, etc.

 

2. Stel prioriteiten in de marktsegmenten

Je zou moeten kunnen inschatten wat de groei van een bepaald marktsegment is. Bepaal waarom jouw bedrijf focust op deze specifieke marktsegmenten. Waarom zijn ze interessanter dan andere segmenten? Welke karakteristieken zijn in het bijzonder belangrijk en hoe stem je je producten af op hun behoeften?

 

3. Verzamel en organiseer interne data

Wellicht één van de meest kritische factoren is het begrip van de eigen bedrijfsgegevens. Ontwikkel een intern proces waarmee je de cijfers snel en zinvol kan analyseren. Kan je bijvoorbeeld klantgegevens koppelen aan totale omzet, productgroep, geografie? Draai vervolgens enkele pivot tables op deze informatie en combineer enkele interessante variabelen.

 

4. Verzamel beschikbare data van je externe omgeving

Je kan erg veel leren van concurrenten en industrietrends door middel van desk research.

Voorbeelden:

  • Jaarrapporten
  • TrendsTop
  • Website
  • Evenementen
  • Internet zoekmachines (zoekwoorden gebruikt door concurrenten)
  • Publicaties & vakorganisaties
  • Persberichten
  • Online computer databases

 

5. Bezoek de concurrent

Als het mogelijk is, is het altijd interessant om de concurrent eens te bezoeken. Zo ontdek je onmiddellijk hoe ze zich positioneren en dus differentiëren, welke promotiepolitiek ze hanteren, welke marketing tools ze gebruiken, enz. Als je deze mogelijkheid niet hebt, kan je altijd via klanten of leveranciers proberen te achterhalen welke activiteit je concurrent zoal doet.

 

Marketing without data is like driving with your eyes closed. — Dan Zarrella