5 tips voor een goede huisstijl

 

1. Integreer je logo in een huisstijldocument

Maak een document over het correct gebruik van je logo (voor leveranciers, partners, sponsoring), en zorg ervoor dat  dat werknemers altijd de correcte documenten bij de hand hebben als het gaat om de huisstijl. Benut daarbij zoveel mogelijk alle merkdragers (kledij, voertuigen, website, templates, infrastructuur…).

 

2. Deel de informatie

Zorg dat alle betrokkenen zowel intern als extern voorzien zijn van het huisstijldocument. Dit voorkomt dat mensen eigenhandig materiaal gaan ontwikkelen. Denk hierbij aan een heldere uitleg van de huisstjil, fotografeerrichtlijnen, beeldbank en downloadbare logo’s en andere huisstijlelementen.

 

3. Benoem een verantwoordelijke

Vrijwel elke afdeling binnen een bedrijf is onrechtstreeks betrokken bij de huisstijl. Het gevaar hiervan is dat er onduidelijkheid kan bestaan over welke afdeling of personen verantwoordelijk zijn voor de huisstijl. Het gevolg is dat er geen actie ondernomen wordt als er zich problemen voordoen.

 

4. Automatiseer werkzaamheden

Door terugkerende werkzaamheden te automatiseren bespaar je kosten en tijd en verbeter je de consistentie van de huisstijl. Denk hierbij aan opmaak- en dtp-werkzaamheden, proefdrukken en aanlevering van bestanden voor advertenties, folders & POS materiaal. Vergeet ook zeker niet de opmaak van memo’s, brieven, en rapporten. Op die manier kunnen medewerkers zich bezig houden met de inhoud in plaats van de vorm.

 

5. Blijf waakzaam en voorkom wildgroei

Uitingen die medewerkers zelf maken (e-mail handtekening, powerpoint-presentatie), zijn het meest gevoelig voor afwijking van de huisstijl. Daarom moet je waakzaam blijven voor de uitingen die in het bedrijf gebeuren en ze op regelmatige basis controleren. Bedenk daarbij dat een huisstijl niet statisch is, maar dynamisch en dat het regelmatig voorkomt dat er wildgroei ontstaat in het aantal varianten binnen een type merkdrager. Dit komt vanzelfsprekend de consistentie en herkenbaarheid van het merk niet ten goede.

 

If you aren't a little different than your competition, you're in trouble. — Mark Sanborn