5 tips om een goed marketing budget te bepalen - M33
16228
post-template-default,single,single-post,postid-16228,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive
 

5 tips om een goed marketing budget te bepalen

Marketing & Communicatie Adviescentrum

5 tips om een goed marketing budget te bepalen

 

  1. Maak een marketing plan

    Logisch toch, maar vaak gebeurt het niet! Immers in een marketing plan bepaal je onder meer uw marktpositie, succesproducten en wat je plan versus ambitie is. Hierop baseer je welke focusacties je moet doen om dit te realiseren. Daarmee is dit plan vaak al de basis van een vereist marketing budget.

 

  1. Bepaal uw budget tav uw industrie, concurrentie, grootte, marktpositie en ambitie

    Standaard spreken heel wat marketeers over een percentage van omzet dat ligt tussen de 2 en 10%. Dat is erg misleidend. Vaak is het beter als je spreekt van een percent om te overwegen een hoger percentage te hanteren, maar dan wel ten opzichte van het netto omzet. Laat u echter niet misleiden door percentages, iedere positie is uniek en je moet rekening houden met uw industrie, uw concurrentiepositie, de grootte van uw bedrijf en uw ambitie.

 

  1. Evalueer de Return-on-marketing-investment (ROMI)

    Maak een onderverdeling tussen de kosten (zoals grafisch, website, e-mail campagnes, presentaties, brochures, advertenties) en evalueer de return van deze kosten. Je moet afwegen wat werkt en wat niet werkt. Beeld je maar eens in dat je elke keer herhaalt wat niet werkt?!

 

  1. Opgelet met te lage budgettering

    Heel veel bedrijven spenderen te weinig marketing budget vanuit de veronderstelling, wat ik niet uitgeef heb ik bespaard. Dat is een vergissing. Je hebt dit nog al gehoord en herhaling is op zijn plaats, je moet geld uitgeven om geld te verdienen. De kunst daarentegen is om je budget verstandig uit te geven!

 

  1. Kijk na of je budget vervuild is

    Maak een goed onderscheid tussen noodzakelijke doorlopende kosten en ontwikkelingskosten, noodzakelijk voor uw merk en klantenbestand. Al te vaak sluipen er kosten in het budget die niet jaarlijks worden herzien. Dat vervuilt systematisch uw marketing budget en geeft een vertekend beeld!

 

A budget is telling your money where to go instead of wondering where it went. — Dave Ramsey