5 tips voor goede logo ontwikkeling

 

1. Houd het simpel

Een goed logo zorgt voor directe herkenning, is veelzijdig te gebruiken en vooral gemakkelijk te onthouden. Om te zorgen dat mensen je logo herinneren, kun je je logo dan ook het beste simpel en puur houden, volg het KISS-principe: keep it simple, stupid. Simpele logo’s zijn vaak gemakkelijk te herkennen, goed te onthouden en het effectiefst in het overbrengen van de boodschap van het merk.

 

2. Maak het tijdloos

Een goed logo is tijdloos in de zin dat het in de loop van de tijd overeind blijft. Stel jezelf de vraag of het logo over enkele jaren ook nog sterk zal zijn. Logo’s die meevaren op (kortlopende) trends vallen direct af. Deze logo’s moeten vaak voortijdig vervangen worden, wat grote kosten met zich meebrengt en vooral niet bijdraagt aan de kracht van een merk. 

 

3. Wees onderscheidend

Een goed logo onderscheidt zich van de logo’s van concurrenten. Het dient tenslotte als herkenningsvorm voor een specifieke organisatie. Wanneer een logo een relatie aangaat met de naam, zorgt dat voor een betere herinnering. Hetzelfde geldt overigens voor alle andere merkcommunicatie. Op het moment dat het geheel eenzelfde verhaal/idee of boodschap uitdraagt, zorgt dat voor een betere herinnering en daarmee voor een grotere merkvoorkeur.

4. Passend bij jou als ondernemer

Een goed logo visualiseert relevante emotionele en betekenisvolle waarden. Dit hoeft niet te betekenen dat een logo op een directe manier moet verbeelden wat een organisatie doet. Geen van de gekende logo’s verbeeldt direct de dienst of het product van het merk. Of iets past bij een organisatie, zit ook in het gebruik van kleur, vormentaal en typografie. Een logo krijgt pas echt betekenis door de kwaliteit van de organisatie, product of dienst waarvoor het gebruikt wordt. Verwacht niet dat een logo van een ezel een renpaard maakt. Wel kan een organisatie door een nieuw logo het signaal afgeven dat er een grote verandering gaande is.

 

5. Ondernemen met STOP kracht

Een goed logo heeft STOP-kracht: Simpel, Tijdloos, Onderscheidend en Past bij het merk waar het voor staat. De uitgangspunten tellen dan ook niet op tot een stoffig en statisch logo. Dynamische logo’s en huisstijlen zijn steeds meer in opkomst. De organisatie krijgt daarmee een huisstijl die leeft en zich aanpast aan de boodschap of omstandigheden. Het logo maakt in dat geval meer deel uit van de huisstijl en is niet alleen maar een postzegel in de rechterbovenhoek. Het wordt een onderdeel van de visuele identiteit van het merk. 

 

Your smile is your logo, your personality is your business card, how you leave others after an experience with you becomes your trademark. — Jay Danzie